Zakoupili jste někdy výrobek v e-shopu, například s domácími potřebami, bytovým textilem či dekorativními předměty, které zdobí bytové prostory, a oslovila vás tu řada výrobků, že váš původně plánovaný skromný nákup poněkud nabobtnal a utratili jste tu dvojnásobnou částku? Stává se to, například tam, kde dobře funguje propagace, a kde má zákazník před očima formou reklamy celou řadu krásných věcí, o jejichž existenci dosud nevěděl.
Představte si, že vám zboží dorazí až k domovním dveřím, vy jej vzápětí rozbalíte, a na dně krabice zůstane tištěný papírový katalog. Ze zakoupených výrobků máte obrovskou radost, načež si odskočíte na toaletu a vezmete katalog s sebou. Co bychom zapírali – na záchodě se báječně studují papírové katalogy, navíc je tato forma výhodnější v tom, že obracením jednotlivých listů a sevřením tištěného materiálu v ruce dochází k posílení psychické rovnováhy a osobní pohody. Toto je známý psychologický trik – z papírové knihy máme větší požitek a lepší pocit, než z elektronické, protože jí držíme v ruce, a doteky prstů na papírových listech působí jako dokonalý antistres.
Kdo si uvědomuje, že tištěné papírové knihy, časopisy, brožury a katalogy přináší mnohdy větší uspokojení pro lidskou duši, než elektronika, nenechá na ně dopustit a uvědomuje si, že mají stále svůj platný význam i v současné digitalizované společnosti.
Je velmi důležité ponechat velký prostor tvorbě katalogů v papírové podobě, a kdo tvrdí, že výroba papíru je ekologickou zátěží pro tuto planetu, měl by si uvědomit, že mnohem větší problém je výroba elektroniky a všech součástek, které s tím souvisí. Papír má v naší společnosti stále nezastupitelné místo a nikdy žádná elektronická „hračka“ nenahradí papírovou knihu v brožovaném nebo vázaném vydání, stejně jako umělá inteligence nikdy nenahradí lidskou duši a mysl, a už vůbec ne vaši milovanou a milující přítelkyni.